YUKARI DEVELİDEKİ MANEVİ MİMARLARIMIZDAN; SEYDİ ŞERİF TÜRBESİNDEKİ ŞAHİDE ÜZERİNDEKİ KANDİL SEMBOLÜ VE MESAJI:
Kandil, ayetlerde ve edebi metinlerde farklı anlamlarda kullanılmıştır.
Mezar taşları üzerine işlenen kandillerin ise, çoğunlukla ölünün gömüldüğü mezarı kıyamete kadar aydınlatmakla ilgili sembolik bir rolü olduğu düşünülmekte.
Nur suresi’nde geçen ve “kandil” olarak tercüme edilen “misbâh” kelimesi, etrâfa ışık veren âlet, aydınlatma aracı, kandil, çıra, meşale anlamlarına geliyor.
Gazali, bütün enbiyaları ve âlimleri ışık saçan lambalar tabirini kullanarak peygamberleri ve bilginleri kandil ile özdeşleştirmiştir.
ŞEYHÜ'L-ABDAL SEYYİD ŞERİF ER-RÜFAİ HAZRETLERİ
(V:H-675/1259)
Sufiler, seyahat ederek, İslam kültürünün gelişmesinde mühim
roller oynadılar. Anadolu’ya çeşitli kültürlerden gelen âlimler, Anadolu insanının kültürel dönüşümüne kaynaklık ettiler.
Harezm bölgesinin Moğol istilası sonucu harap olması üzerine Horasan ve Azerbaycan yoluyla Anadolu’ya insanlar akın etmeye başladılar. Gelen bu insanlara “Horasan Erenleri” adı verildi.
Bu erenler, daha sonra Anadolu’nun hızla İslamlaşmasına katkı sağladılar. Anadolu Selçuklu Sultanlarının Horasan Erenlerine hürmet ve iltifat etmeleri, Anadolu’nun cihat ve iskâna elverişli oluşu, büyük mutasavvıfların bu beldeye yönelmelerini de kolaylaştırdı.
Selçuklular dönemindeki ilim merkezlerinden biri haline gelen Develi’deki ilim erbabı ve gönül sultanlarından Şeyhü’l abdal Seyyid şerif-er Rufai hazretleri de Hayatı boyunca ilim ve irfan dersleri vermiş ve sevenlerine irşad vazifesini tebliğ etmiştir.
Anadolu‟nun fethi için Horasan‟dan gelen bir alp-eren özelliği ön plana çıkan Seyyid Şerif‟in türbesindeki Sandukası üzerindeki kitabede “Allah hâzal meşhedül-Şeyh-i Ekber Şeyhül-abdâl Seyyid-i Şerîfur-Rufâî, nevverallâhu kabre (Allah. Bu meşhed, Allah nur içinde tutsun, en büyük şeyhül-muhakkikîn Seyyidul Abdâl Seyyid Şerif er-Rufâî’ye âittir.)” yazılıdır.
Rifâî şeyh’i olduğu kaydedilen Seyyid Şerif’in, 1295-1296’da yaptırılan türbesi; Mevlâna Türbesinden sarf-ı nazar edildiği takdirde, mimarî ve tezyini bakımından veli türbeleri arasında en dikkate değer türbedir.
Kaynak: Şükrü Dursun (Özgüç vd. 1955:382). ve Hakkı Önkal, (1996). Anadolu Selçuklu Türbeleri
Derleyen Nezir Ötegen
Yerel
11 Temmuz 2023 - 09:06
Yukarı Develideki Manevi Mimarlarımızdan; Seydi Şerif Türbesi
Yerel
11 Temmuz 2023 - 09:06
İlginizi Çekebilir