HÜSEYİNLİ KÖYÜ ESKİ CAMİSİNDEKİ 133 YILLIK MANEVİ İZLER HÜSEYİNLİ KÖYÜ ESKİ CAMİSİNDEKİ, KÖŞK MİNARE, GÖK BAYRAK VE MIZRAKCAMİ DUVARLARINDA, TURKUAZ RENK AĞIRLIKLI, ÇİNİ TEKNİĞİ İLE SAZ YOLU BEZEMELERİ VE RUMİ MOTİFLEROSMANLI DÖNEMİ MEŞHUR ÇİNİ USTALARININ ÖZENEREK YAPTIKLARI TARİHİ BEZEME VE SÜSLEMELERAHŞAP USTALARININ OYMA TEKNİKLERİ İLE HAYAT AĞACI MOTİFLERİ İLE İBADETHANE OLARAK BİR ASIRLIK GÖREVİ YANINDA BİR KÜLTÜREL MİRAS HAZİNESİ OLARAK DA YAŞATILABİLECEK DEĞER, HÜSEYİNLİ KÖYÜ ESKİ CAMİSİ
HÜSEYİNLİ KÖYÜ-1
HÜSEYİN GAZİ TÜRBESİ-ÇİNÇİN MAĞARALARI-2
Hüseyinli Köyü eski camisi Osmanlı son döneminde 1890 yılında yapılmış olup mihrabındaki ifade, Türkiye’de çok az camide bulunmaktadır. Bu camiler, Ayazma Camisi, Dolmabahçe Bezmialem Valide Sultan Camisi, Eminönü Yeni Cami, Eyüp Sultan Camisi, Gülnuş Emetullah Valide Sultan Camisi, Mihrimah Sultan Camisi, Rüstem Paşa Camisi, Selimiye Camisi, Sokollu Mehmed Paşa Camisi, Süleymaniye Camisi, Sümbül Sinan Camisi, Şehzadebaşı Camisi, Yavuz Selim Camisi, Zeynep Sultan Camilerinde bulunmaktadır.
Bu ayet camilerden farklı olarak Topkapı Sarayı'nda Babüsselam girişindeki namazgahın kıble taşında, Bahçekapı'da 1. Abdülhamid Han Türbesi girişinde, Galata Mevlevihanesi semahane mihrabında bulunmaktadır. (E.Pekdemir)
KÜLLEMA DAHALE ALEYHA ZEKERİYYA'L MİHRAB
Osmanlı'da mihraplarda gördüğümüz ifade "Küllema dahale aleyha Zekeriyya'l mihrab" ifadesidir. Bu ifade Kur'an-ı Kerim'de Al-i İmran Suresi'nin 37. ayetinin bir kısmıdır. Anlamı "Zekeriyya, onun yanına mâbede her girdiğinde" demektir. Bu şekilde yazıldığı için cümle tamamlanmamış olup "Onun yanına" tabirinden kastedilen Hz. Meryem'dir.
﴾37﴿ Ayetin tamamı meali; “Bunun üzerine rabbi ona hüsnükabul gösterdi ve onu güzel bir şekilde yetiştirdi. Zekeriyyâ’yı da onun bakımı ile görevlendirdi. Zekeriyyâ onun bulunduğu yere, mâbeddeki odaya her girdiğinde yanında (yeni) bir rızık bulur ve “Ey Meryem! Bu sana nereden?” diye sorar, o da “Allah tarafından” cevabını verirdi. Kuşkusuz Allah dilediğine sayısız rızık verir.”
Ayetin kısaltılarak yazılmasının sebebi, mihrab kelimesinden dolayı mekana vurgu yapılmasıdır. Eğer ayetin tamamı yazılsaydı mihrab kelimesinden ziyade rızık kavramı ön plana çıkacak, o zaman da mekanla bütünleşme söz konusu olmayacaktı. Ayrıca ayet bütünüyle yazıldığında mihrab sofasında kısıtlı yer bulunduğu için uzaktan bakıldığında rahatlıkla görülemeyecek, karışık bir şekilde kolaylıkla anlaşılamayacak şekilde istif edilecekti.HÜSEYİNLİ KÖYÜ ESKİ CAMİSİNDEKİ GÖK BAYRAK VE MIZRAK
Gökbayrak, 20. yüzyılın başlarında İstanbul’da bazı çevreler tarafından resmi olarak gök mavisi renk millî renk olarak kabul edilmiştir.
Gökbayrak ve altı köşeli yıldız, Osmanlı Devleti zamanında birçok sanat eserlerinde kullanılırken, camilerde dahi bu sembol kullanılmıştır. Çünkü bu sembol, İslamiyet dininde oldukça önemli ve değerli semboldür. 6 köşeli yıldız sembolü, İslamiyet dininde Hz.Süleyman’ın mührü anlamına gelmektedir. Bu nedenle bu sembole eski Türk Devletlerinde ve de Osmanlı Devletinde oldukça değer verilerek eski zamanlarda padişahların kıyafetlerinde dahi bu sembol kullanılmış bulunmaktadır.
Derleyen Nezir Ötegen
HÜSEYİNLİ KÖYÜ-1
HÜSEYİN GAZİ TÜRBESİ-ÇİNÇİN MAĞARALARI-2
Hüseyinli Köyü eski camisi Osmanlı son döneminde 1890 yılında yapılmış olup mihrabındaki ifade, Türkiye’de çok az camide bulunmaktadır. Bu camiler, Ayazma Camisi, Dolmabahçe Bezmialem Valide Sultan Camisi, Eminönü Yeni Cami, Eyüp Sultan Camisi, Gülnuş Emetullah Valide Sultan Camisi, Mihrimah Sultan Camisi, Rüstem Paşa Camisi, Selimiye Camisi, Sokollu Mehmed Paşa Camisi, Süleymaniye Camisi, Sümbül Sinan Camisi, Şehzadebaşı Camisi, Yavuz Selim Camisi, Zeynep Sultan Camilerinde bulunmaktadır.
Bu ayet camilerden farklı olarak Topkapı Sarayı'nda Babüsselam girişindeki namazgahın kıble taşında, Bahçekapı'da 1. Abdülhamid Han Türbesi girişinde, Galata Mevlevihanesi semahane mihrabında bulunmaktadır. (E.Pekdemir)
KÜLLEMA DAHALE ALEYHA ZEKERİYYA'L MİHRAB
Osmanlı'da mihraplarda gördüğümüz ifade "Küllema dahale aleyha Zekeriyya'l mihrab" ifadesidir. Bu ifade Kur'an-ı Kerim'de Al-i İmran Suresi'nin 37. ayetinin bir kısmıdır. Anlamı "Zekeriyya, onun yanına mâbede her girdiğinde" demektir. Bu şekilde yazıldığı için cümle tamamlanmamış olup "Onun yanına" tabirinden kastedilen Hz. Meryem'dir.
﴾37﴿ Ayetin tamamı meali; “Bunun üzerine rabbi ona hüsnükabul gösterdi ve onu güzel bir şekilde yetiştirdi. Zekeriyyâ’yı da onun bakımı ile görevlendirdi. Zekeriyyâ onun bulunduğu yere, mâbeddeki odaya her girdiğinde yanında (yeni) bir rızık bulur ve “Ey Meryem! Bu sana nereden?” diye sorar, o da “Allah tarafından” cevabını verirdi. Kuşkusuz Allah dilediğine sayısız rızık verir.”
Ayetin kısaltılarak yazılmasının sebebi, mihrab kelimesinden dolayı mekana vurgu yapılmasıdır. Eğer ayetin tamamı yazılsaydı mihrab kelimesinden ziyade rızık kavramı ön plana çıkacak, o zaman da mekanla bütünleşme söz konusu olmayacaktı. Ayrıca ayet bütünüyle yazıldığında mihrab sofasında kısıtlı yer bulunduğu için uzaktan bakıldığında rahatlıkla görülemeyecek, karışık bir şekilde kolaylıkla anlaşılamayacak şekilde istif edilecekti.HÜSEYİNLİ KÖYÜ ESKİ CAMİSİNDEKİ GÖK BAYRAK VE MIZRAK
Gökbayrak, 20. yüzyılın başlarında İstanbul’da bazı çevreler tarafından resmi olarak gök mavisi renk millî renk olarak kabul edilmiştir.
Gökbayrak ve altı köşeli yıldız, Osmanlı Devleti zamanında birçok sanat eserlerinde kullanılırken, camilerde dahi bu sembol kullanılmıştır. Çünkü bu sembol, İslamiyet dininde oldukça önemli ve değerli semboldür. 6 köşeli yıldız sembolü, İslamiyet dininde Hz.Süleyman’ın mührü anlamına gelmektedir. Bu nedenle bu sembole eski Türk Devletlerinde ve de Osmanlı Devletinde oldukça değer verilerek eski zamanlarda padişahların kıyafetlerinde dahi bu sembol kullanılmış bulunmaktadır.
Derleyen Nezir Ötegen